Paavo Lipponen
Matti Pikkarainen
Kari Nenonen
Tuija Pohjola
Eduskunnan puhemies Paavo Lipponen
Oulun kaupungin 400–vuotisjuhlassa
8.4.2005

Oulun tulevaisuus on henkisessä avartumisessa
Oulu, syntymäkaupunkini, perustettiin Suomen ollessa Ruotsin valtakunnan
kiinteä osa. Silloin oli tärkeätä, että valtakunnan eri osat saivat kilpailla
samoilla ehdoilla. Rannikkokaupunkina Oulu on alusta pitäen kurkottanut
rohkeasti maailmalle. Tämä vahva henki on nostanut Oulun tämän päivän asemaan,
kansainväliseksi huippubrändiksi osaamisen ja teknologian keskuksena.
Oulun osaaminen nojaa vahvaan perinteeseen sivistyskaupunkina. Yliopistoon
valmistava triviaalikoulu aloitti toimintansa Oulussa 1682. Tuon koulun
oppilaita oli sittemmin mm. J.V. Snellman, jonka syntymän 200-vuotisjuhlia
vietetään ensi vuonna myös täällä Oulussa. Hänen sivistyskäsitteeseensä kuului
opillisen koulutuksen lisäksi liikuntaa, terveyttä, hyviä tapoja,
yritteliäisyyttä ja talouden tasapainoa.
Yliopisto tuli Ouluun vasta lähes 300 vuotta myöhemmin 1958. Kunnianhimoinen,
nuori ylipisto ja sen opettajat ottivat 1980- luvulla yhdessä kaupungin ja
muiden toimijoiden kanssa vastaan sen haasteen, jonka alueen elinkeinoelämä
esitti. Tarvittiin jotakin uutta taantuvan kehityksen suunnan muuttamiseksi.
Perustettiin Teknologiakylä ja Oulu julistettiin Teknologiakaupungiksi.
Silloisella kaupunginjohtajalla Ilmo Paanasella oli visio ja
kaupunginvaltuustolla luottamusta siihen, että oltiin oikealla tiellä.
Tavoitteiden asettaminen korkealle kannusti ja kannatti. Tänään Oulu on
maailmalla tunnettu langattoman viestinnän osaamisen keskus. Tähän ei olisi
päästy ilman sitä avointa ja luottamuksellista yhteistyöilmapiiriä, josta Oulu
ja Oulun seutu ovat tulleet tunnetuiksi.
Kaupungit ovat alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten verkostojen
solmukohtia. Näin on ollut kaupunkien historiassa ja näin tullee olemaan myös
tulevaisuudessa. Monet näistä verkostoista ylittävät maiden rajat.
Globalisaatio, Euroopan yhdentymiskehitys, muutokset Venäjällä ja lähialueilla
ovat tuoneet aluekehitykseen ja ylikansallisiin verkostoihin uusia ulottuvuuksia
koko Euroopassa ja erityisesti Suomessa.
Talouden kehitystä leimaa integraation lisäksi siirtyminen teollisesta ja
julkisen sektorin investointivetoisesta kasvusta uuteen osaamisperusteiseen ja
innovaatiovetoiseen kehitykseen. Oulukin kasvoi vahvasti julkisen sektorin
vetämänä 1970- ja 80-luvuilla, mutta perinteisen teollisuuden ja julkisen
sektorin rinnalle on osaamistaloudessa noussut huipputeknologia, erityisesti
informaatio- ja hyvinvointiteknologia.
Alueellinen kehittäminen on vaihtunut vahvasti keskusjohtoisesta
rationalistisesta suunnittelusta alhaalta-ylös rakentuvaksi strategiseksi,
ohjelmaperusteiseksi ja verkostomaiseksi kehittämiseksi. Ideana on tänä päivänä
koota alueen kunnat, oppilaitokset, tutkimusyksiköt, elinkeinoelämä ja muut
toimijat yhteiseen verkostoon sekä yhdessä määritellä koko seudun kehittämisen
strategiset painopisteet ja niitä toteuttavat keskeiset kärkihankkeet.
Oulu on toiminut mallina huippuosaamisen voimavarojen kokoamisessa –
osaamiskeskusohjelman toimintamallit on johdettu Oulun seudun toimintamalleista.
Kaupunkiseudun elinvoimaa tulee kuitenkin käsitellä laajana kokonaisuutena,
johon osaamisen vahvistamisen lisäksi kuuluu hyvinvointipalvelujen kehittäminen
sekä muiden elinkeinojen ja ympäristön kehittäminen. Näiden periaatteiden
pohjalta toimii täällä kasvusopimus ja sen taustalla aluekeskusohjelma, joka
perustuu alueen omiin lähtökohtiin ja on paikallisten toimijoiden valmistelema.
Globaalissa kehityksessä kansakunnilla tulee olla vahva visio ja strategia
menestyksensä eväiksi. Suomella ei ole etuinaan erinomaista sijaintia,
miellyttävää ilmastoa, maailmankielenä puhuttavaa kieltä, runsaita
luonnonvaroja, energiaomavaraisuutta tai halpoja tuotantokustannuksia. Meidän
etumme on tasa-arvoinen koulutus- ja hyvinvointiyhteiskunta, jossa kaikki
potentiaaliset voimavarat otetaan käyttöön. Kansallinen etumme edellyttää, että
osaamme kohdentaa yhteiset panokset tehokkaimmalla mahdollisella tavalla sekä
korkeimpaan tieteelliseen tutkimukseen, koulutukseen ja osaamisen elinikäiseen
kehittämiseen että perinteisiin kädentaitoihin ja palveluihin. Samalla tavalla
pohjoismaisen hyvinvointimallin turvaaminen ja kehittäminen on kansallisen
strategian kysymys. Aluekehityksen perusedellytykset ratkaistaan suuren
aluepolitiikan kansallisina kysymyksinä, alueiden ja keskushallinnon
yhteisymmärrykseen ja yhteistyöhön perustuen.
Maakuntien menestyksen edellytys on, että niiden keskukset, niin
maakuntakeskukset kuin niitä pienemmätkin aluekeskukset menestyvät. Maakuntien
kehittämisstrategioiden tulee tunnistaa tämä kehitysdynamiikka ja tukea sitä
niillä kehitys- ja rahoitusinstrumenteilla, joita on käytettävissä kansallisesti
ja EU– ohjelmien kautta. Keskeistä on tukea alueiden omiin vahvuuksiin
perustuvia erikoistumisstrategioita osaamispanosten oikealla kohdentamisella;
yliopistot ja ammattikorkeakoulut ja erityisesti niiden muodostamat verkostot
ovat tässä avainasemassa.
Epätietoisuutta alueiden kehittämisen ydintavoitteista ei pitäisi olla
millään taholla. Valtioneuvoston aluepoliittinen tavoitepäätös on linjannut jo
edellisillä hallituskausilla käynnistetyn uuden aluepolitiikan strategian
selkeästi: "hallitus kehittää monikeskuksista, kilpailukykyiseen
pääkaupunkiseutuun ja aluekeskusten verkostoon perustuvaa aluerakennetta, joka
pitää kaikki maakunnat elinvoimaisena ja mahdollistaa nykyistä tasaisemman
taloudellisen kasvun koko maassa. Jokaisessa maakunnassa on oltava vähintään
yksi kaupunkiseutu, joka tarjoaa kilpailukykyisen sijaintipaikan erityyppisille
yrityksille ja monipuoliset paikalliset työmarkkinat. Lisäksi maakunnissa on
oltava hyvin menestyviä pienempiä kaupunkiseutuja, vahvoja kuntakeskuksia ja
maaseutualueita, joiden yritykset ovat tehokkaasti verkottuneet sekä maakunnan
sisällä että sen ulkopuolelle."
Aluekeskus- ja kaupunkipolitiikalla pyritään parantamaan kaupunkiseutujen
valmiuksia vastata toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Merkittävin
muutos on ollut siirtyminen alueiden ja kaupunkien väliseen avoimeen ja
globaaliin kilpailuun. Alueet menestyvät vahvuuksiensa ja erityispiirteidensä
varassa, jolloin osaaminen, profiili, erikoistuminen ja työnjako ratkaisevat.
Kilpailukyvyn parantaminen tarkoittaa alueiden tekemistä houkuttelevaksi
pääomalle, tiedolle, työpaikkoja luoville yrityksille ja osaavalle työvoimalle.
Näiden kovien tekijöiden lisäksi alueiden kehittämiseen vaikuttaa yhä vahvemmin
luova ilmapiiri ja sosiaalinen pääoma.
Suomalaisen kaupunkipolitiikan toimintamalli on luonut erinomaisia valmiuksia
Euroopan Unionin tulevan rakennerahastokauden kansallisen aluepolitiikan
linjaamiseen. Euroopan komission viime kesänä tekemien ehdotusten perusteella
myös rakennerahastopolitiikalta edellytetään lähivuosina voimakkaampia
panostuksia innovaatiojärjestelmiin ja osaamisen vahvistamiseen. Komissio
ehdottaa, että alueellisesti merkittävien kaupunkiseutujen roolia tulee
vahvistaa. Ehdotusten mukaan erityisesti Euroopan aluekehitysrahaston varoista
toteutettavissa kilpailukyky -tavoitetta tukevissa toimenpideohjelmissa tulee
ottaa huomioon kaupunkipoliittiset toimet. Kaupunkien roolia esitetään myös
vahvistettavaksi niin ohjelmoinnissa kuin ohjelmien toimeenpanossa. Merkittävä
osa EU:n tulevan rahoitus- kauden 2007-2013 Suomeen tulevista
rakennerahastovaroista tulisi osoittaa suoraan aluekeskuksille aluepoliittisen
perustein.
Suomen kannalta komission linjaukset unionin tulevaksi
rakennerahastopolitiikaksi ovat myönteisiä. Suomalainen vastaus
maailmanlaajuisen talouskilpailun haasteeseen on ollut osaamisen eli koulutuksen
sekä tutkimus- ja kehitystoiminnan vahvistaminen. Moniin muihin unionimaihin
verrattuna Suomella on vahva perusta käynnistää osaamisperustaisen talouden
kilpailukykyä kohentavia kehittämisohjelmia. Aluekeskuspolitiikkaa voidaan
perustellusti pitää suomalaiseen maastoon sovitettuna kaupunkipolitiikkana, ja
se on luonut hyvän kansallisen valmiuden komission suunnittelemalle
rakennepolitiikalle. Tämä on otettava keskeiseksi lähtökohdaksi tulevan
rakennerahastokauden kansallisen strategian laadinnassa.
Alueellisen kehityksen erityishaasteet kohdistuvat elinkeinorakenteeltaan
alkutuotantoon, teollisuuteen tai julkiseen sektoriin erikoistuneille ja usein
saavutettavuudeltaan heikoille seuduille. Monien kaupunkiseutujen ja maaseudun
alueiden väestön ikärakenne on vääristynyt.
Muuttoliikkeen trendi on viime vuosina kääntynyt hajakeskittymisen suuntaan.
1990-luvun lopulla voimakkaasti kasvaneiden suurten kaupunkiseutujen kasvu on
hidastunut ja niiden rinnalle on noussut keskivahvoja maakuntakeskuksia ja
suurten kaupunkiseutujen läheisiä pienempiä kaupunkiseutuja ja maaseutumaisia
seutuja.
Muuttoliike on suuntautunut jälleen vahvasti kaupunkiseutujen kehyskuntiin.
Hallitsemattomana jatkuessaan tämä kehitys uhkaa yhdyskuntien eheyttä ja
kestävää kehitystä ja tulee kansakunnalle kalliiksi. Tontti- ja
asuntopolitiikasta tehdään väline asukkaista käytävään kilpailuun. Yhä
hajautuneempi yhdyskuntarakenne aiheuttaa kustannuksia niiden yhteiskunnalle
kuin yksilöillekin. Keskinäisen kilpailun sijasta tarvittaisiin tässäkin kuntien
välistä tehokasta kaavoitus-, tontti- ja asuntopolitiikan yhteistyötä. Oulun
seutu on näyttänyt vahvaa esimerkkiä koko maalle: seudun kunnat ovat sitoutuneet
yhteiseen maankäytön strategiaan maan ensimmäisessä oikeusvaikutteisessa
yleiskaavassa.
x x x
Seudullinen tarkastelu ja seudullinen yhteistyö on aluekehityksessä
hyväksytty jo itsestään selväksi toiminnan lähtökohdaksi. Kunnallisten
palvelujen järjestämisessä tämä toimintamalli kuitenkin etenee valitettavan
nihkeästi. Erityisesti aluekeskuksissa on edetty vahvasti elinkeinopolitiikan
seudullisessa toteuttamisessa, mutta palveluyhteistyössä on jumiuduttu
selvityksiin ja strategioihin ilman vahvaa visiota ja sitoutumista niiden
toimeenpanoon. Jopa edistyksellisillä kaupunkiseuduilla, kuten Oulunkin seudulla
myönteisen seudullisen kehityksen ongelmana on sen hitaus.
Hallituksen linjaus palvelurakennehankkeen kehittämisestä kunta- ja
palvelurakenneuudistukseksi on merkittävä askel välttämättömään suuntaan.
Tässäkin on kuitenkin kysyttävä, onko päättäjillä rohkeutta tarvittavan loikan
tekemiseen. Pelkillä mekaanisilla palveluiden aluejakomäärityksillä ei ratkaista
kuntarakenteeseemme liittyviä ongelmia. Kysymys on suomalaisen yhteiskunnan
kannalta keskeisimmästä kansallisesta reformista, siitä, miten vahvaan
itsehallintoon perustuva kuntajärjestelmämme uudistuu ja tehostuu kehittyen
samanaikaisesti asukkaiden osallistumisen ja vaikuttamisen lähikanavana. Asian
valmistelu edellyttää laajapohjaisuutta, jotta varmistetaan sitoutuminen
uudistuksiin.
Kuntauudistuksen tavoitteeksi on asetettava selkeästi kaksiportainen
hallintomalli, pyrkimättä luomaan väliin uutta seutuporrasta. Se nakertaisi
kunnallista itsehallintoa ja demokratiaa. Se myös keskittäisi huomion
hallinnointiin ja veisi niin henkisiä kuin taloudellisiakin resursseja.
Seutumalli maksaisi enemmän, koska siinä jätettäisiin tarpeettomia rakenteita
jäljelle ja sen lisäksi tarvittaisiin samat porkkanat kuin kuntien
yhdistämismallissa.
Valtiollisen ja kunnallisen tason poliittisilta päättäjiltä edellytetään nyt
ennakkoluulottomuutta ja rohkeutta. Demokratiamme kivijalat ovat kansalaisten
valtakirjalla toimiva eduskunta ja kuntalaisten valtakirjalla toimivat
kunnanvaltuustot. Ne ohjaavat niin keskushallinnon kuin kuntatason toimintaa.
Alueiden ja niiden kehitykseen vaikuttavan hallinnon kehittämisessä tulisi
ensisijaisesti vahvistaa tätä kaksinapaista demokratiaa. Samalla tulee uudistaa
ja tehostaa toimintatapoja niin valtionhallinnossa kuin kunnissakin.
Rakenteellisten uudistusten lisäksi tarvitaan valtion ja kuntatason
toimintakulttuurin muutosta. Vähemmän sektori- ja reviiriajattelua, enemmän
kumppanuutta ja strategisia yhteistyöverkostoja. Vähemmän hallinnointia ja
enemmän toimintaa ja dynamiikkaa entistä vahvempien alueiden ja entistä
vahvemman Suomen kehittämiseksi.
x x x
Entä Oulun tulevaisuus? Onnistunut rakennemuutos jälkiteolliseen
tietoyhteiskuntaan ei sellaisenaan takaa pysyvää menestystä. Sinänsä on hyvä,
että riippuvuus luonnonvaroja hyödyntävästä tuotannosta vähenee. Pohjoisten
alueiden, Venäjän ja Norjan kehittämismahdollisuudet voivat tietenkin tuoda
uutta kasvua Suomen pohjoiseen. Ratkaisevaa on kuitenkin Oulun kehittyminen
uutta luovana keskuksena.
Ruotsalainen Åke Andersson kehitti teoksessaan Kreativitet. Storstadens
framtid (Luovuus. Suurkaupungin tulevaisuus) jo 1980-luvulla ajatusta
monipuolisen urbaanin ympäristön merkityksestä luovuudelle. Amerikkalaisen
Richard Floridan näkemykset 2000-luvulla vievät ajatusta pitemmälle: tarvitaan
suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta synnyttämään kehityksen kärkiseutuja.
Oulun niin kuin muidenkin Suomen kuntien välitön huoli on kuntatalouden
kestävyydessä. Se vaatii kuntarakenteiden ennakkoluulotonta kehittämistä. Suurin
haaste on kuitenkin sellaisen monipuolisen, urbaanin ympäristön luomisessa,
jossa on henkistä avaruutta, tilaa erilaisille ajatuksille ja elämäntavoille.
Teknologiakaupunki tarvitsee enemmän humanismia, panostusta kulttuuriin suuren
perinteen hengessä.
Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Matti Pikkarainen Oulun kaupungin 400–vuotisjuhlassa
8.4.2005

Arvoisa eduskunnan puhemies Paavo Lipponen,
arvoisa kaupunginjohtaja Kari Nenonen,
arvoisa kaupunginvaltuusto,
arvoisat kutsuvieraat
Vuonna 1875, eli tasan 130 vuotta sitten meitä oululaisia oli kirjoille
merkittynä 6944 henkeä. Jo tuohon aikaan suomalaisen mittapuun mukaan Oulu oli
iso kaupunki. Syy siihen, että nyt, Oulun kaupungin 400-vuotisjuhlan
juhlavaltuustossa otan esille tuon nimenomaisen vuoden, on se, että tuolla
vuodella on kunnallisen vaikuttamisen ja demokratian kannalta keskeinen merkitys
meille oululaisille.
Vuoden 1873 kunnallisasetuksen säätämiseen saakka olivat voimassa
merkantilistiset käsitykset kau-punkien ja niiden hallinnon tarkoitusperistä,
kuten Kustaa Hautala toteaa Oulun kaupungin historian osassa IV. Tuolloin
käsitettiin, että kaupungin tehtävänä oli edistää kauppaa ja teollisuutta. Tämä
ajattelu näkyi myös kaupungin hallinnossa, jossa kauppiailla ja käsityöläisillä
on keskeinen rooli.
Kaupunkimme väestö oli tuolloin jaettu kolmeen luokkaan:
1. varsinaiset porvarit, jotka porvarisoikeutensa perusteella saivat harjoittaa
kauppaa ja käsityötä.
2. talonomistajat
3. muut kaupungin asukkaat.
Tästä kolmikosta porvaristo oli selkeästi tärkein valitessaan kaupungin
maistraatin ja tehdessään ehdo-tuksen pormestarista. Myös rahallisista asioista
päätettäessä oli porvariston rooli merkittävä. Vastaavasti talonomistajia
kuultiin vain silloin, kun oli valmisteilla asia, joka kosketti heidän
verottamistaan. Näitä olivat mm. katujen ja siltojen rakentamiset.
Kun uusi kunnallisasetus oli vuonna 1873 tullut hyväksyttyä, sai kaupungin
toiminta entistä laajemman sisällön. Nyt keskeisiksi nousivat asukkaiden
hyvinvoinnin ja sivistyksellisten päämäärien edistäminen. Samaan kehitykseen
liittyi myös se, että joulukuun 8. päivänä 1873 keisarillinen asetus lakkautti
porva-riston etuoikeudet ja aiemmin asioista vastanneiden kaupunginvanhinten
tilalle tulivat kaupunginvaltuute-tut.
Oulussa kaupunginvaltuusto perustettiin 1. päivänä joulukuuta 1874 ja uusi
valtuusto kokoontui ensim-mäiseen istuntoonsa tammikuun 4. päivänä 1875.
Ennen ensimmäistä valtuuston istuntoa oli pidetty vaalit, joissa kaupungin
asukkailla oli mahdollisuus vaikuttaa siihen, kuka heitä edustaa. Tosiasiassa
nuo vaalit eivät kuitenkaan edustaneet nykyisten kal-taisia vaaleja. Esimerkiksi
äänioikeus oli sidottu äänestäjän tuloihin, joten äänet olivat painotettuja ja
ne joilla oli vahva talous saivat äänensä voimakkaampana esiin. Näin jatkui
käytännössä aina vuoteen 1917, jolloin säädettiin yleinen ja yhtäläinen
äänioikeus.
Joka tapauksessa tapaninpäivän jälkeisenä päivänä vuonna 1874 toimitettiin vaali
ensimmäisistä valtuu-tetuista, joita valittiin kaikkiaan 24. Ensimmäiseksi
puheenjohtajaksi valittiin kihlakunnantuomari J. W. Lindbohmin ja
varapuheenjohtajaksi kauppaneuvos J. S. Hedmanin. Samassa yhteydessä
muodostettiin myös lautakuntia, joilla oli tietty vastuu kullakin.
Uuden valtuuston ensimmäisiä tehtäviä oli rahatoimikamarin ja sen ohjesäännön
asettaminen. Tämä rahatoimikamari on nykyisestä kielestä hävinnyt mutta itse
asiassa sen toimintaa jatkaa vuoden 1927 päätösten mukaan kaupunginhallitus.
Tänä päivänä 8.4 tässä salissa istuu valtuusto, joka jatkaa tuon 130 vuotta
sitten aloittaneen valtuuston toimintaa. 130 vuotta sitten todettiin, että
valtuuston tehtävänä on asukkaiden hyvinvoinnin ja sivistyksel-listen päämäärien
edistäminen. Tänään voimme todeta, että samat tehtävät yhä jatkuvat.
Tänä päivänä me olemme koolla menestyvässä ja moni-ilmeisessä Oulussa. Neljän
vuosisadan aikana jokisuiston pienestä kylästä on kasvanut merkittävä toimija
niin maassamme kuin sen rajojen ulkopuolel-la. Oman keskeisen osansa siinä
työssä, joka tähän päivään on johtanut, on tehnyt myös tässä salissa kokoontunut
valtuusto.
Kun edellinen valtuusto päätti juhlavuotemme teemoista, nousivat esiin asiat,
jotka jo tähänkin asti ovat ohjanneet toimintaamme:
Oulu 2005 - kehitys kantaa kauas
• vastuuta hyvinvoinnista
• osaaminen vetää puoleensa
• kaukaa viisas Oulu
Nuo lauseet kuvaavat hyvin sitä näkemystä, mikä valtuustolla oli ja yhä on
kaupungistamme ja sen asukkaista. Me haluamme tarjota maan kehittyneimmät,
kuntalaisten tarpeista nousevat palvelut, viih-tyisän ja aktiivisen
elinympäristön sekä mahdollisuuden yrittää ja menestyä.
Yksi Oulun kasvun ja kehityksen kulmakivi on ollut, kuten prof. Vahtola on
todennut se, että jokaisella vuosisadallaan se on kyennyt luomaan uuden
innovaation, jolla se on kurottanut kohti tulevaisuutta. Näi-hin innovaatioihin
on usein liittynyt myös tämän salin päätöksiä, joista jotkut ovat päätöksenteon
hetkellä tuntuneet ehkä lievästi suureellisilta ja arkeen vähän liittyviltä.
Kuitenkin niillä on ollut kauaskantoisia vaikutuksia. Ajatelkaamme esimerkkinä
1980-luvun alun päätöksiä niin teknologiakaupungista kuin ta-loudellista
riskinottoa vaatineesta teknologiakylästä.
Joskus on kysytty, mitä tässä oululaisuudessa on ja miten täällä on kyetty
luomaan nykyisyys. Ehkä yksi näkökulma on seutumme historiaan ja
ihmisluonteeseen kuuluvat piirteet. Tänne ei ole kuulunut tarpee-ton
vastakkainasettelu, vaan halu yhteyteen. Joskus kuluneeksikin mainittu laaja
konsensus on ollut voimamme. Lisäksi täällä on aina kunnioitettu rehellisyyttä,
työtä ja ahkeruutta, jonka juuret osin löytyvät kansankirkkojemme ja
herätysliikkeittemme arvomaailmasta.
Tässä juhlavaltuustossa me katsomme jälleen tulevaisuuteen. Tämän päivän
päätöksemme, jotka kohta teemme, ovat luonteeltaan mitä suurimassa määrin
tulevaisuuteen tähtääviä. Niin juhlapäätös kuin juh-lavuotemme kärkihanke ovat
sellaisia, jotka sitoutuvat juhlavuotemme teemoihin. Ne hakevat hyvinvoin-tia ja
avaavat ovia tulevaisuuden tekijöille ja innovaatioille. Päätöksillämme me emme
katso vain tähän päivään, vaan kauas eteenpäin. Tässä mielessä me seuraamme
edeltäjiemme viitoittamaa polkua, joka on kivetty yhteisellä työllä, uskolla
tulevaisuuteen ja rohkeudella tehdä päätöksiä.
Tänä päivänä on myös hyvä pohtia millaista Oulua me haluamme rakentaa.
Pari asiaa haluan osaltani nostaa esiin:
1. Menestyvän mutta samalla asukkaistaan huolta kantavan kaupungin tunnusmerkki
on se, että yksikään ihminen ei koe jäävänsä ulkopuoliseksi. Me emme ole
rakentamassa vain hyvinvoivien Oulua mutta emme myöskään päinvastoin. Me emme on
rakentamassa vain nuorten tai van-husten Oulua emmekä vain suomalaisten Oulua.
Meidän vastuullamme on kaikkien oululaisten Oulu. Toimintamme kannalta aivan
keskeinen kehityksen avain on se, että me huolehdimme sii-tä, että yksikään
oululainen ei jää kaupunkimme tarjoamien palvelujen ulkopuolelle ja koe itseään
ulkopuoliseksi.
2. Rakentaessamme huomisen Oulun, meidän toimintamme kulmakivi on tasapainoinen
ja hyvin hoidettu talous. Tämä vaatii kykyä ja valmiutta tunnistaa ja hyväksyä
nykyhetken todellisuus ja samalla näkökykyä, joka ylittää tämän päivän
kysymykset ja asenteet. Tämä vaatii joskus rohke-utta ja kykyä riskinottoon
sellaisessakin tilanteessa, jossa lopputulos ei ole itsestään selvyys.
Arvoisa valtuusto. Tätä työtä varten meidät on valittu edustamaan oululaisia.
Kunnallinen demokratia, joka toteutuu vapaissa vaaleissa, on kallisarvoinen
asia. Valtuuston ja sen alaisten lautakuntien ja mui-den toimielinten tulee myös
tulevaisuudessa rohkeasti ottaa se valta joka niille on vaaleissa uskottu. Myös
vaikeissa, julkisuuden riepottelemissa asioissa oltava kyvykäs itsenäiseen
päätöksentekoon. Vain näin toteutuu todellinen demokratia ja kansan ääni
julkisessa päätöksenteossa.
Arvoisat läsnäolijat, Oulun kaupunginvaltuuston puolesta minulla on ilo ja
kunnia onnitella meitä kaikkia juhlivan kaupungin asukkaita merkkipäivän
johdosta.
Kaupunginjohtaja Kari Nenonen
Oulun kaupungin 400–vuotisjuhlassa
8.4.2005

Oulu on asenne
Arvoisa eduskunnan puhemies Paavo Lipponen,
arvoisa kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Matti Pikkarainen,
arvoisa kaupunginvaltuusto,
arvoisat kutsuvieraat ja viranhaltijakollegat,
Tänä päivänä 400 vuottaan juhliva Oulu on ollut koko historiansa ajan
pohjoisen luonnollinen keskus ja logistinen solmukohta. Siihen, että Oulusta
tuli keskus ja kaupunki, vaikuttivat ratkaisevasti alueen luonnonedellytykset ja
maantieteen suomat yhteydet. Tärkein elementti alkuaikoina oli meri, joka loi
yhteydet etelään ja muihin kulttuureihin. Yhtä tärkeä oli kuitenkin myös joki,
Oulujoki. Se oli runkoväylä monihaaraisille vesistöille, jonka kautta laajat
sisämaa-alueet ja niiden asutukset pääsivät yhteyteen meren kanssa.
Oulun kaupankäynnin alkuvaiheet kätkeytyvät historian hämärään. Suomen
ulkomaankauppa oli 1200- luvulla lähes täysin Itämeren kauppaa hallinneiden
saksalaisten kauppiaiden käsissä. Sitä mukaa kun asutus vahvistui, alkoivat
kauppiaat ankkuroida laivojaan myös Oulun vesillä. Jo vuoden 1377 asiakirjoissa
mainittiin Owla-niminen kauppapaikka, jonne Novgorodista tehtiin ryöstöretkiä.
Saksalaisten kaupan suurin merkitys pohjoiselle oli se, että he kykenivät
välittämään suuria määriä suolaa. Sen ansiosta oli mahdollista säilöä rasvaista
lohta, jota saatiin valtavia määriä, ja käyttää sitä kauppatavarana.
Laadukkaasti suolatulla puhtaalla kalalla oli katolisen kirkon paastonaikojen
ruokana suuri menekki Euroopassa. Ensimmäinen merkittävä vientituote Oulussa oli
syntynyt.
Vuonna 1531 määräsi kuningas Kustaa Vaasa Oulun lailliseksi kauppapaikaksi.
Kruunu rakennutti satamaan kymmeniä aittoja, jotka vuokrattiin. Oulussa kävi
vuosittain 50 – 70 kauppiasta. Oulussa lännen kauppiaat kohtasivat Venäjältä
tulleet karjalaiset; virallisissa luetteloissa mainitaan Oulussa käyneen kesässä
20 - 30 Venäjälle alamaista kauppiasta. Oulusta oli tullut kansainvälinen
kauppapaikka, kulttuurien kohtaamispaikka, mutta se oli myös Ruotsin ja
Novgorodin välisen kamppailun tanner.
Ruotsin kuningashuone näki Oulun strategisen merkityksen koko pohjoisimman
Euroopan toiminnallisena keskuksena. Päätös kaupungin perustamisesta vuonna 1605
oli tämän strategisen ajattelun luonnollinen seuraus. Oulun linnan rakennustyöt
käynnistyivät vuonna 1590 ja päätös kaupungin perustamisesta tehtiin siis 1605.
Oululla oli jo tuolloin rooli Pohjoisessa Ulottuvuudessa.
Vaikka kaupunki oli perustettu ja niin hallinto kuin kaupankäyntikin oli
varmemmalla pohjalla, ei voitu varsinaisesti puhua kaupungin vaurastumisesta.
Oululaisilla oli oikeus käydä kauppaa vain pääkaupunkiin Tukholmaan, jonka
kauppakomppaniat keräsivät kaupankäynnin hyödyt myydessään pohjoisen tuotteet
eteenpäin Euroopan markkinoille.
Vuonna 1735 Kokkolassa kokoontuneet Perämeren rannikkokaupungin sopivat
yhteisestä strategiasta tapulikaupunkioikeuksien saamiseksi. Vaikka Oulussa
halutaankin muistaa erityisesti oululaiset toimijat hankkeen toteutumisessa,
lienee Kokkolan kirkkoherran ja vapaakauppaa lujasti puolustaneen Anders
Chydeniuksen toiminta ollut ratkaisevaa. Hän laati kirjasen ”Niiden syiden
kumoaminen, joilla koetetaan vastustaa Pohjanmaan ja Länsipohjan sekä
Länsi-Norrlannin kaupunkien vapaata purjehdusta”. Kirjanen painettiin vuonna
1765 ja annettiin tuon vuoden valtiopäiväedustajille.
Kuninkaallisen majesteetin määräys Pohjanlahden kauppapakon kumoamisesta
julkaistiin joulukuun 3. päivänä 1765. Varsinainen kansainvälistyminen ja kasvu
saattoi alkaa. Oulusta kehittyi Suomen toiseksi suurin kaupunki, seuraava
pääkaupungin Turun jälkeen.
Kansainvälisen kaupan oikeuksien saaminen ja rohkeus laajentaa
varustamotoimintaa yhdistettynä nopeasti kasvavaan ja kannattavaan
tervakauppaan, merkitsi Oululle kokonaan uuden aikakauden alkua. Teollistuminen
ja kansainvälinen kauppa kulkivat täällä yhtä jalkaa. Kehitystä ei juurikaan
häirinnyt edes se, että pääkaupunki vaihtui Tukholmasta Pietariksi. Oulusta
lähtevien laivojen ruumat olivat täynnä tervaa ja pikeä, puutavaraa ja edelleen
myös lohta, jolle oli avautunut lähes pohjaton markkina ortodoksisen Venäjän
kasvavassa pääkaupungissa.
Kaupan avautuminen muutti kaupungin luonnetta monella tavalla. Kaupunki oli
entistä kansainvälisempi, sen kaupoissa myytiin aiempaa enemmän eri maiden
eksoottisia tuotteita. Kaupallinen ja muukin vetovoima kasvoi. Terva- ja
pikikaupan myötä oli luotu alueelle ensimmäinen menestynyt teollinen prosessi,
joka perustui alueelliseen sopimusvalmistus- ja alihankintaverkostoon,
osittaiseen jatkojalostukseen (piki) ja kansainväliseen jakeluun. Jotakin
suhdannekehityksen vahvuudesta kertoo sekin, että kaupungin väkiluku lähes
viisinkertaistui vuoden 1805 3345:stä vuoden 1900 16306:een. Tosin kaupungin
osuus Pohjois-Suomen (nyk. Oulun ja Lapin läänien alueet) väestöstä kasvoi vain
4 prosentista 6 prosenttiin.
Kehitystä tuki lennättimen saaminen Ouluun vuonna 1860. Puhelin tuli1882,
rautatie 1886. Oululaisten yhteydet ulkomaille paranivat monella tavalla.
Sanomalehdet – Oulun Wiikkosanomat, Kaiku, Louhi, Uleåborgsbladet ja Kaleva –
välittivät tietoa maailman tapahtumista. Myös (lohi)matkailulla ja varuskunnalla
oli oma roolinsa kaupungin kansainvälistymisessä.
Oulun tervakaupan kulta-aika päättyi vuoden 1901 kesäkuussa Tervahovin
paloon. Kokonaan kauppa loppui vuonna 1914 alkaneeseen I maailmansotaan,
maailman poliittiseen murrosvaiheeseen. Uuden vuosisadan alku oli monella
tavalla epävarmaa aikaa. Venäjän politiikka oli tiukentunut
turvallisuuspoliittisista syistä, tervakaupan hiipuminen heikensi
kauppaporvariston asemaa, kieliriidat leimasivat kunnallista elämää,
yhteiskunnallinen epävakaus esti kehitystä.
Vuosisadan alun merkittävin teollinen toimija Oulussa oli Veljekset Åströmin
nahkatehdas, jonka suurin asiakas oli Venäjän armeija. Sen lisäksi oli
elintarvike- ja sahateollisuutta. Teollisuus perustui vahvasti Pohjois-Suomen
raaka-aineiden jalostamiseen. Puulaivat ja terva olivat muodostaneet Oulun
1800-luvun vaurauden ja kansainvälisyyden perustan.
Puuhun liittynyt teollinen perinne – ei pelkästään terva vaan myös sahat -
hyvät logistiset yhteydet ja laajat, metsäiset takamaat ja kehittyvä
puunhankintaverkosto tekivät Oulusta hyvän vaihtoehdon metsäteollisuuden
sijaintipaikaksi. Vuonna 1912 yhdistyi useampi saha Uleå-yhtiöksi Ouluun syntyi
1930- luvulla myös kaksi sellutehdasta. Englantilainen yhtiö halusi varmistaa
raaka-aineen saannin paperitehtailleen kotimaassa ja perusti
sulfiittiselluloosatehtaan Ouluun Toppilaan vuonna 1931. Vuonna 1937 suomalaiset
Veitsiluoto Oy ja Kajaanin Puutavara Oy yhdessä Suomen Pankin kanssa päättivät
perustaa Oulu Oy:n sellutehtaan Nuottasaareen. Oulun toinen teollinen vaihe oli
käynnistynyt, ei tosin oululaisomistuksessa eikä myöskään päätöksenteossa. Tämä
näkyi vuosien saatossa myös monella tavalla.
Toppila Oy on vuosien saatossa lopettanut toimintansa, mutta entinen Oulu Oy
toimii nyt osana Stora Enso- konsernia ja on 1990-luvulta lähtien ollut yksi
maailman moderneimmista ja tehokkaimmista hienopaperi-integraateista. Oululaista
teollisuutta täydentämään ja kansainvälisyyttä lisäämään tuli vuonna 1952
perustettu Typpi Oy, nykyinen Kemira Chemicals. Tuotantoteknologia kehittyi
automatisoinnin myötä 1900-luvun loppuvuosikymmeninä ja vaikka perinteinen
teollisuus kokonaisuutena lisäsi Oulussa tuotantolukujaan, työntekijämäärät
vähenivät. Samalla Oulu kuitenkin kasvoi vahvasti hallinto- ja koulukaupunkina,
mikä näkyi myös lisääntyvinä palvelutyöpaikkoina.
Yhtenä virikkeenä uuden, työpaikkoja luovan elinkeinopolitiikan
hahmottelemiseen oli Aspo Oy:n Oulun tehtaan vihkiäisissä maaliskuussa 1980
esitetty kritiikki kaupungissa olevien mahdollisuuksien käyttämättä
jättämisestä. Vielä samassa kuussa asetetun työryhmän ripeä ja ennakkoluuloton
valmistelu johti kahta vuotta myöhemmin Pohjoismaiden ensimmäisen
teknologiayhtiön perustamiseen ja suomalaisen osaamiskeskusohjelmapolitiikan
ensimmäiseen siemeneen. Uusi osaamiseen perustuva teollisuuden ja
kansainvälistymisen kausi oli käynnistynyt.
Osaamisen pohja oli Oulussa vahva: Oulusta tuli koulukaupunki jo vuonna 1682,
kun kaupunkiin saatiin yliopistoon valmentava Triviaalikoulu. 1800-luvulla
vahvistuva ammattikuntalaitos kehittyi kansainvälisesti korkeatasoiseksi,
neitojen ja mamsellien kansainvälisyyskasvatus näkyi Sara Wacklinin kuvaamana
kieli- ja tanssitaidossa. Syntyi Oulun merikoulu, kauppaoppilaitos, tekninen
oppilaitos ja kansakoulu (1874), jotka tukivat sekä yleistä sivistystason kasvua
että kansainvälistymistä.
Tärkein oli kuitenkin vuonna 1958 perustettu Oulun yliopisto. Lisäksi vuonna
1973 perustettiin Nokian tutkimusyksikkö ja vuonna 1974 aloitti Valtion
teknillisen tutkimuskeskuksen elektroniikkayksikkö. Yhdessä jo pitkään alueella
toimineen teknisen opiston ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen kanssa ne
loivat perustan osaamisen kehittymiselle ja tukivat erinomaisella tavalla uusien
huipputeknologiayritysten syntymistä alueella.
Tänä päivänä Oulu on Suomen 6. suurin kaupunki 127 000 asukkaallaan.
Kaupungin väkiluku yli seitsenkertaistui sadassa vuodessa vuodesta 1900 vuoteen
2000. Väestön keskittyminen maan pohjoisilla alueilla on kiihtynyt; Oulun osuus
on jo lähes viidennes Oulun ja Lapin läänien yhteenlasketusta väestöstä. (1900
siis 5,8 %) .
Teknotalouden buumi 1990-luvulla siivitti koko alueen voimakkaaseen kasvuun.
Oulun kaupungin ja seudun väestö lisääntyi 2000-luvun vaihteessa nopeammin kuin
minkään suomalaisen seutukunnan, työpaikkoja syntyi keskimääräistä ripeämpään
tahtiin ja teollisen tuotannon arvon kasvu oli Suomen nopeinta. Kaupunki sai
myös lisääntyvää kansainvälistä mainetta. Alettiin puhua Oulu-ilmiöstä.
Huippuosaaminen ja teknologian kehittäminen ovat olleet yli 20 vuotta Oulun
alueen elinkeinopoliittisen kehittämisen painopiste. Huipputeknologian
tuotteistamisessa on tutkimuksella ja verkottumisella merkittävä rooli. Oulun
seutu on edelleenkin asukasta kohti mitattuna kaikkein tärkein osaamista tukevan
tutkimustoiminnan keskus Suomessa. Tämä takaa toivottavasti sen, että hyvän
liikeidean ja hyvän tuotteen omaavalle yrittäjälle on tarjolla asiantuntevat
tutkimus- ja testausmahdollisuudet ja yhteistoimintakumppanit välittömässä
läheisyydessä tässä Oulun seudulla.
Hyvät kuulijat,
Nyt tapahtuvan globalisaatiokehityksen syvenemistä ei pidä nähdä uhkana
Suomelle tai Oululle. Se on suuri mahdollisuus löytää suomalaiselle osaamiselle
uusia markkinoita. Erityistä huomiota on vain kiinnitettävä osaamisperustan
vahvistamiseen ja hyödyntämiseen. Entistä tärkeämpää on kehittää
yliopistolaitostamme. Yliopistojen ja myös kaupunkien on oltava kansainvälisesti
kilpailukykyisiä ja vetovoimaisia. On myös edelleen kehitettävä yliopistojen,
ammattikorkeakoulujen ja yritysten yhteistyötä ja vuorovaikutusta.
Eurooppalainen yhteistyö ei pelkästään riitä. On liittouduttava maailman
parhaiden toimijoiden kanssa.
On vahvistettava ja monipuolistettava osaamisperustaa. On identifioitava
uusia liiketoiminta- ja tuotannollisia mahdollisuuksia. On myös erikoistuttava
kansainvälisesti huippuosaajaksi ja panostettava vahvasti kapeille
erikoistumisaloille. Tietotekniikkaa ja langatonta osaamista on hyödynnettävä
laaja-alaisesti tuotteissa, palveluissa ja arkielämässä. On panostettava
erityisesti osaamispohjaisen yrittäjyyden edistämiseen ja osaamiskeskusten
vahvistamiseen. Suomen väestön nopea ikääntymien on osattava muuttaa vahvuudeksi
ja uusiksi liiketoimintamahdollisuuksiksi.
Kansainvälisen kilpailun kiristyminen tulee heijastumaan kaikkiin
toimialoihin, sillä jatkuva tuottavuuden kohottaminen on edellytys
kilpailuaseman säilyttämisellekin. Myös palvelualat ovat kohtaamassa kasvavassa
määrin kansainvälistä kilpailua. Kansainvälistyminen tuo kuitenkin myös
mahdollisuuksia kaikille aloille kehittää vientitoimintaa, verkottua ja hankkia
osaamista globaalisti. Markkinoihin, pääomiin, tutkimus- ja kehittämistoimintaan
liittyvän taloudellisen ulottuvuuden rinnalla globalisaatioon liittyy myös
ylikansallinen poliittinen globalisaatio ja elämäntyylien, kulutustottumusten
sekä mieltämistapojen kulttuurinen globalisaatio.
Maapalloistumisen vastavoimana paikallisten yhteisöjen merkitys on kasvamassa.
Lokalisaatio heijastuu ihmisten asuinympäristöön asettamien vaatimusten
kohoamisena ja erilaisen paikallisen toiminnan kehittymisenä pienyhteisöissä.
Ilmiöön liittyy myös väestön ja eri toimintojen keskittyminen paikallistasolla
yhä harvempiin keskuksiin ja tuotantorakenteen jäsentymistä niiden ja niitä
yhdistävien liikenneverkkojen varaan.
Hyvät kuulijat,
Olen käsitellyt puheessani Oulua 400 vuotta taaksepäin. Tänä aikana Oulusta
on kehittynyt pohjoisen Euroopan elinvoimaisin kaupunkiympäristö ja
innovaatiokeskus. Tulevaisuuskin tulee olemaan jatkuvaa muutosta:
teknologiamurroksia, taantumista, uusia mahdollisuuksia, uhkien välttämistä,
heikkouksien parantamista, vahvuuksien kasvattamista. Uuden luomiseksi tarvitaan
luovuutta, uskallusta ja kriittistä ennakkoluulottomuutta, yhteistyötä –
lokaaleissa (paikallisissa) ja globaaleissa verkostoissa, monikulttuurisuutta,
suvaitsevaisuutta – uutta syvempää kansainvälistä näkökulmaa ja elämäntapaa.
Tarvitaan toimivat logistiset järjestelmät, turvallisuutta, miellyttävää
asuinympäristöä, virikkeistä vapaa-aikaa, kulttuuri- ja liikuntapalveluja,
lasten ja nuorten vahvaa huomioimista. Tarvitaan kestävää kehitystä – tasapainoa
taloudellisten, ekologisten ja sosiaalisten ulottuvuuksien kesken. Tarvitaan
siis elävää kaupunkia!
Kiitos edeltäneiden sukupolvien voimme tänään juhlia 400- vuotiasta Oulua
riemujuhlana, liput liehuen. Eläköön siis vanha Oulu, kauan eläköön
tulevaisuuden Oulu!
Käytetyt lähteet:
Oulupolis, Oulun kansainvälisyyden historia (Oulu 1999)
Sara Wacklin, Sata muistelmaa Pohjanmaalta (Oulu 1989)
Maija-Liisa Näsänen, Owla, Oula, Oulu (Oulu 1998)
Kolmea siltaa kuljettiin, Oulun kotiseutulukemisto 2 (Jyväskylä 1991)
Sitra, Suomi uuteen nousuun (Helsinki 2004)
Tilastokeskuksen väestötilastot
|