Oulun kaupungin
kokoelmaan kuuluu 51 julkista ulkoveistosta.
Teokset voidaan jakaa reliefeihin, muistomerkkeihin, vapaamuotoisiin
veistoksiin ja ympäristöteoksiin. Kaupunki voi tehdä
julkisia taidehankintoja seuraavilla tavoilla: avoimien tai
kutsukilpailujen, suorien tilausten ja ostojen tai prosenttiperiaatepäätösten
kautta. Lisäksi on teoksia saatu lahjoituksina sekä
erilaisten yhdistysten tai seurojen järjestämien
kansalaiskeräysten kautta.
Kaupungin vanhin julkinen veistos Frans Michael Franzénin
patsas paljastettiin vuonna 1881. Veistoshanke oli saanut
alkunsa jo kymmenen vuotta aikaisemmin oululaissyntyisen runoilijan,
piispan ja professorin satavuotissyntymäpäivänä.
Tuomiokirkon edustalle sijoitettu rintakuva jatkoi kansallisen
historian kunniaksi pystytettyjen henkilömuistomerkkien
kavalkadia. Muistomerkki oli ainoa 1800-luvulla kaupunkiin
hankittu monumentti.
Viime vuosisadan alkupuolella Ouluun saatiin vain muutama
ulkoveistos. Yhteiskunnalliset olosuhteet heijastuvat voimakkaasti
myös taide-elämään, mikä näkyy
myös julkisten ulkoveistosten kuva-aiheissa ja muotokielessä.
Suomen itsenäistymisen jälkeen kuvanveistäjiä
työllistivät erityisesti sotamuistomerkit. Kansalaissodan
päätyttyä kaupunkiin pystytettiin kaksi valkoisten
symbolista voitonmerkkiä: Wäinö Aaltosen Vuonna
1918 kaatuneitten muistokivi ja Into Saxelinin Vapaudenpatsas.
Jouko Toiviaisen suunnittelema Punavankien muistomerkki hankittiin
yli puolivuosisataa sotien päättymisen jälkeen
vuonna 1986.
Naisille osoitetut muistomerkit olivat viime vuosisadan alkupuolella
harvinaisia. Ajan hengestä poikkeavana kunnianosoituksena
voidaan pitää Into Saxelinin kirjailijan ja Oulun
tyttölyseon perustajan Sara Wacklinin muotokuvareliefiä
vuodelta 1927. Myöhempinäkin vuosikymmeninä
naiset esitettiin vailla itseisarvoa olevina, vertauskuvallisina
hahmoina, kuten Viljo Savikurjen 60-luvun tuotantoa oleva
Pohjan neito ja Terho Sakin Merikosken muusat vuodelta 1985
osoittavat.
Perinteisen veistotaiteen ja uuden modernin muotokielen vedenjakajaksi
muodostui 1960-luku. Ensimmäinen prosenttiperiaatteella
hankittu taideteos saatiin kaupunkiin, kun Nuottasaaren kansakoulun
valtakunnallinen kuvanveistokilpailu järjestettiin 1966.
Kuvanveistäjä Kauko Räsänen voitti kilpailun,
ja kuparireliefi Aapelus sijoitettiin paikoilleen vuotta myöhemmin.
Abstraktia muotokieltä jatkoivat Kari Huhtamon konstruktivistinen
Polskis vuonna 1976 ja Laila Pullisen informalistinen Valaistuksen
tie vuonna 1986. Taloudellisen nousukauden aikaan 80-luvulla
hankittiin yli kymmenen uutta veistosta.
Merkille pantavaa on, että julkisista ulkoveistoksista
vain viisi on naiskuvanveistäjän tuotantoa. Lukusuhdetta
voidaan pitää vaatimattomana, kun sitä verrataan
Suomen Kuvanveistäjäliittoon kuuluvien naisten lukumäärään.
Liiton yli kahdesta sadasta jäsenestä yli puolet
on naisia. Julkiset ulkoveistoshankinnat painottuvat 1980-
ja 1990-luvuille, ja naiskuvanveistäjien teokset pääasiallisesti
ajoittuvat näille vuosikymmenille. Todennäköistä
on, että tulevaisuudessa tämä lukusuhde tulee
muuttumaan.
Kaupungin vanhimman ja nuorimman ulkoveistoksen välille
kertyy ikäeroa yli 120 vuotta. Perinteisestä historiallisten
monumenttien juhlallisesta sijoituksesta on siirrytty laajempaan,
vapaampaan tilakäsitteeseen. Ulkoveistosten asema ja
tehtävä on muuttunut ajan, kulttuurin ja yhteiskunnan
myötä.
|