Itsenäisyyden jälkeen pystytetyt
julkiset veistokset ja muistomerkit vahvistivat kansallista
identiteettiä ja toimivat saavutetun vapauden symboleina.
This page in
English >
Sankaripatsas-toimikunnan asettaman kilpailun pohjalta Tuomiokirkkopuistossa
paljastettiin Vuonna 1918 kaatuneitten muistokivi Pro
patria mortui 29.9.1922. Arkkitehti Hilding Ekelund
suunnitteli sankarihauta-alueen ja muistokiven. Kuvanveistäjä
Wäinö Aaltonen veisti reliefin.
Vuoden 1918 kansalaissota kosketti myös Oulun seutua,
ja taisteluissa kaatui sekä valkoisia että punaisia
sotilaita. Kotimaan tapahtumien myötä kiinnostus
antiikin taiteen sankarilliseen ja sotaiseen maailmaan syveni.
Suomen kansa rinnastettiin usein vertauskuvallisesti kreikkalaisiin,
jotka taistelivat mahtavaa Persiaa vastaan. Länsimaisen
kulttuurin, mutta erityisesti Kreikan ja Rooman taiteen merkitystä
korostettiin, mikä näkyy myös Pro patria
mortui -teoksen muotokielessä. Klassismin ihanteiden
mukaisesti toteutetussa reliefissä nuori, antiikin aikaiseen
lannevaatteeseen puettu mies haavoittuu jousella ammuttuihin
nuoliin.
Aaltonen, Wäinö (1894 - 1966)
Wäinö Aaltonen syntyi Karinaisissa räätäliperheen
neljänneksi vanhimpana lapsena. Vuonna 1902 Aaltosen
perhe muutti Turkuun. Wäinö Aaltonen opiskeli Turun
Taideyhdistyksen piirustuskoulussa 1910 - 15. Jo opiskeluaikana
nuoren miehen kuulo huonontui merkittävästi. Vähittäiseen
kuuroutumiseen johti hänen mukaansa lapsena sukeltaessa
korviin joutunut savi.
Ammatin valintaan vaikutti ratkaisevasti opettaja Viktor
Westerholmin sijaisena lukuvuonna 1914 - 15 toiminut Felix
Nylund, jonka kautta Aaltonen sai vahvan kosketuksen kuvanveistoon.
Aaltosen suunnittelemat, suomalaisen kuvanveistotaiteen kansalliset
monumentit Aleksis Kiven ja Paavo Nurmen patsaat löytyvät
Helsingistä. Paavo Nurmen patsaasta löytyy valos
myös kuvanveistäjän lapsuuden ja nuoruuden
ajan maisemista Turusta, jossa sijaitsee myös Wäinö
Aaltosen museo.
|